2009. március 18., szerda

Fekete tévék hete

Február 17-én- a kormányzati halasztás ellenére- több száz analóg földfelszíni tévéadást kapcsoltak le az Egyesült Államokban. A Nielsen piackutató cég adatai szerint körülbelül hat és fél millió háztartást érintett volna negatívan ez az átállás. Barack Obama miniszterelnöksége megkezdésekor úgy döntött, hogy négy hónappal meghosszabbítja a digitális átállás időpontját. Döntését a szenátus is jóváhagyta. A Műsorszolgáltatók Nemzeti Szövetsége (National Association of Broadcasters) tiltakozott a határozat ellen, hiszen további költségeket jelentett a hosszabbítás. A televíziós társaságok milliós veszteségeket szenvedhettek volna el. Az átállás elhalasztásának részleteit Jay Rockefeller, a kongresszus kereskedelmi bizottságának vezetője dolgozta ki.
A különböző fejlett országok is hasonló módon próbálnak átállni a digitális tévéadásra. Különféle digitális adásokat indítanak, ezekkel próbálják a nézőket átszoktatni. Az átállás előtt viszont meghatároznak egy dátumot, amely naptól kezdve a régi típusú televíziók elsötétednek, és az analóg közveítések helyét átveszi a digitális. Két tényezőt hoztak fel annak magyarázatára, hogy miért egy nap van meghatározva az átállásra. A különféle technológiai fejlesztések elterjedéséhez hasonlóan az innovációk sem egyik pillanatról a másikra terjednek el. Az innovátorokhoz kötődik az a feladat, hogy kipróbálják az új technológiát. Az elterjedést egy S-görbével jellemezhetjük, amely fokozatosan ellaposodik annak során, hogy új adaptálók lépnek be. Nem várhatják meg, hogy valamennyi háztartásban megvásárolják ezt az új technológiát, ezért a meghatározott céldátum által az S-görbe alakja megváltozik, a különböző számítások szerint még az átállás előtt felgyorsul a technológia adaptációja. A másik tényező szerint pedig óriási költségekkel jár, ha egyszerre tartanak fenn analóg és digitális rendszereket, emiatt szükséges az előre megállapított időpontig történő átállás.
Amerikában bevezették a kuponos támogatási rendszert, ezzel segítve, hogy a lakosság az analóg tévékészülékhez egy digitális dekódert tudjon vásárolni.
Magyarországon a digitális átállás várhatóan 2012-ben lesz, amelyet három éves átmeneti időszak előz majd meg. A hazánkban működő Digitális Átállás Stratégia (ADÁS) fontosnak tartja, hogy egy stratégiamonitoring-rendszert dolgozzanak ki, havonta felmérjék a változásokat. Ez nagyon fontos abból a szempontból, hogy a társadalom veszélyeztetett csoportjai hatékony támogatásban részesülhessenek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése